Fauve

Kansarmoede in de basisschool

In dit artikel beperken we ons tot de engere betekenis van kansarmoede en hanteren die in relatie tot onderwijs. We bespreken hierbij drie grote aandachtspunten:
1. Armoede en onderwijs
2. Risicofactoren
3. Pijnpunten
Ieder aandachtspunt is nog eens onderverdeeld, maar alles vormt één verhaal. Uit de voorafgaande opsomming kan je al goed te weten komen hoe armoede beleeft wordt bij kansarme gezinnen, wat er wordt besproken en hoe ze er zich bij voelen.

Het artikel leest heel vlot en is niet moeilijk te begrijpen. Na het uitgekozen artikel te hebben gelezen en de tallen voorbeelden, raakt het me toch wel. Ik heb armoede niet zo ernstig genomen. Kinderen verdienen het niet om zo’n leven te hebben, ouders verdienen het niet om hun kinderen geen mooie jeugd te geven, gezinnen verdienen het niet om te moeten samen gelukkig te zijn. Ik hoop dat dit artikel, niet mezelf maar ook anderen wakker schud.
De maatschappij kan hier een helpende hand zijn, maar dit slaat niet af dat de (kans)arme ouders er niets voor moeten doen. Er zijn tal van diensten, mensen waar ze beroep kunnen opdoen.

Kansarmoede is een toestand waarbij mensen beknot worden in hun kansen om voldoende deel te hebben aan maatschappelijk hooggewaardeerde goederen, maar samen kunnen we er iets aan doen om het deze mensen toch wat mogelijker te maken.